اثربخشی بازی و قصهگویی بر افزایش خلاقیت کودکان
عنوان مقاله: اثربخشی بازی و قصهگویی بر افزایش خلاقیت کودکان
نویسندگان: ناهید رادبخش، محمدعلی محمدیفر، فرحناز کیان ارثی
نشریه: ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
اطلاعات نشریه: منتشر شده در بهار ۱۳۹۲، دوره ۲، شماره ۴، از صفحه ۱۷۷ تا صفحه ۱۹۵
امروزه شعار «نابودی در انتظار شماست؛ مگر اینکه خلاق و نوآور باشید» پیش روی همه برنامهریزان و سیاستگذاران است. از آن جایی که مدیران آموزش و پرورش وظیفه رشد و پرورش خلاقیت کودکان را بر عهده دارند، برای نیل به این منظور باید در جهت استفاده صحیح و جهتدار از استعدادها و تواناییهای انان گام بردارند. بنابراین همواره در پی یافتن روشهای جدید برای ارتقای خلاقیت کودکان هستند. دو مورد از جدیدترین و جذابترین این روشها، بازی و قصهگویی میباشد.
هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی بازی و قصهگویی بر افزایش میزان خلاقیت دانش آموزان است.
روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل میباشد. به همین منظور ۴۸ نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر سمنان (۳۲ نفر گروههای آزمایشی، ۱۶ نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش خلاقیت نیز از فرم ب پرسشنامه خلاقیتسنج تورنس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که استفاده از روش بازی و قصهگویی به طور معناداری باعث افزایش خلاقیت در هر چهار مولفه آن در گروههای بازی و قصهگویی شد.
نتیجهگیری: استفاده از روشهای بازی و قصهگویی، با از بین بردن موانع خلاقیت، سکون فکری و کمک به حل مسائل با روندی لذتبخش و سرگرمکننده موجب افزایش خلاقیت دانش آموزان میشود. به همین دلیل دانش آموزانی که در جلسات بازی و قصهگویی حضور مییابند در یافتن راه حلهای اصیل و جدید برای مسائل موفقتر هستند.
نظر شما :