معرفی بازی شهرهای زیرآب (Underwater Cities)
مترجم: علیحسین خسروی
مطالب مرتبط
اسکیپیسم: تاریخچهای از اسکیپرومها یا اتاقهای فرار
جمعیت جهان، روز به روز در حال افزایش است. از این رو با توجه به اینکه بشریت برای ادامه حیات خود هم نیازمند سکونتگاهی امن و مناسب و هم نیازمند منابع طبیعی میباشد، فضای مناسبی برای زندگی بشر وجود ندارد. از این رو باید به فکر ساخت سکونتگاها در فضا و یا در زیر آب بود. بازی Underwater Cities ، این امکان را به شما میدهد تا با استراتژی خاص خود، سکونتگاهی امن و توسعه یافته را برای زندگی انسانها بسازید.
معرفی بازی شهرهای زیرآبی ( Underwater Cities )
تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ بازیکن
زمان بازی: ۸۰ تا ۱۵۰ دقیقه
سال تولید: ۲۰۱۸ میلادی
سن مناسب بازیکنان: +۱۲
درجه سختی: ۵۷/۳ از ۵
رتبه بازی در سایت بردگیم: ۱/۸ از ۱۰
طراح: Vladimir Suchy
تصویرساز: Uildrim, Milan Vavron
ناشر: Delicious Games
نوع
استراتژیک
دستهبندی
بازی کارتی، علمی تخیلی، شهرسازی
مکانیزم
پاداش پایان بازی، مدیریت دست، ساخت مسیر / شبکه
شرح بازی
در بازی شهرهای زیر آب که برای هر بازیکن حدود ۳۰-۴۵ دقیقه طول میکشد، بازیکنان قدرتمندترین مغزهای جهان را به تصویر میکشند؛ مغزهایی که به دلیل جمعیت بیش از حد زمین نامزد میشوند تا بهترین و زیستپذیرترین مناطق زیر آب ممکن را ایجاد کنند. با گسترش کلانشهرهای شلوغ در سراسر زمین، بشریت متوجه شده است که زمان آن رسیده است تا خانههای جدیدی در کف اقیانوسها تأسیس شوند. مزارع Kelp میتوانند غذا تولید کنند. گیاهان نمکزدایی میتوانند آب تأمین کنند. و آزمایشگاهها میتوانند فناوری لازم برای ساخت شبکهای از شهرهای زیر آب را فراهم کنند.
بازیکنان بنیانگذاری ملتهای خود را در زیر آب هدایت میکنند. آنها منابع را برای ساختن شهرها، شبکههای حمل و نقل و امکانات لازم برای حمایت از زندگی مردم در زیر دریا جمعآوری میکنند.اساس بازی، جایگذاری کارت است. سه کارت رنگی در امتداد لبه صفحه اصلی بازی به شکافهای ۳ × ۵ قرار میگیرند که آنها نیز رنگی هستند. در حالت ایدهآل بازیکنان میتوانند کارتها را در شکافهای همان رنگ قرار دهند. سپس بازیکنان میتوانند هم مراحل بازی را انجام دهند و هم مزایایی را به دست آورند: عملی که در شکاف صفحه اصلی نشان داده شده و همچنین مزیت کارت است. اقدامات و مزایا میتواند به بازیکنان اجازه دهد مواد اولیه را برای ساخت و به روزرسانی گنبدهای شهری، تونلها و ساختمانهای تولیدی مانند مزارع، دستگاههای نمکزدایی و آزمایشگاهها در منطقه شخصی خود در زیر آب مصرف کنند. همچنین از مواد اولیه در حرکت دادن نشانگرهای هر بازیکن، فعال کردن کارت « A » برای هر بازیکن و جمع کردن کارتهای خاص و ساده برای تصمیمگیری بهتر در بازی استفاده میشود.
تقریباً ۲۲۰ کارت چه کارتهای خاص و چه کارتهای ساده با توجه به روش و زمان استفاده به ۵ نوع تقسیم میشوند. مناطق زیر آب به صورت دو طرفه برنامهریزی شده و به بازیکنان فرصتهای زیادی برای دستیابی به VP (کارت Victory Point ) و در نهایت پیروزی میدهند.
محتویات بازی
- ۱ صفحه اصلی بازی دو طرفه
- ۴ کارت اطلاعات بازیکن
- ۴ صفحه پخش کننده دو طرفه
- ۴ کارت امتیازدهی نهایی
- ۴ کارت دستیار شخصی
- ۳ کاشی عملیات در چهار رنگ
- ۱۶ کاشی کلانشهر
- ۳۷ توکن مزرعه
- ۳۷ توکن آزمایشگاهی
- ۳۷ توکن کارخانه آب شیرینکن
- ۳۵ توکن رمز اعتبار
- ۱۷ توکن Biomatter
- ۲۷ توکن Kelp
- 27 توکن Steelplast
- 25 کارت ویژه
- ۸ کارت قرارداد دولتی
- ۶۶ کارت Era I
- 57 کارت Era II
- 57 کارت Era III
- 46 کاشی تونل
- ۴ کاشی ضربکننده
- ۱ کاشی شبیهسازی عملیات
- ۱۷ گنبد غیر همزیستی
- ۱۳ گنبد همزیستی
- ۱۲ نشانگر پخش کننده
- ۱ نشانگر دوره ( Era )
نحوه بازی
در طی ده دور، بازیکنان برای ساخت سودآورترین و پیشرفتهترین ملتهای زیر آب با یکدیگر رقابت میکنند. جوامع و اقتصادها از طریق ساختن شهرهای گنبدی، امکانات تحقیق و تولید و تونلهایی که آنها را بههم متصل میکنند، رشد خواهند کرد و در نهایت شبکههای گستردهای به وجود میآیند که حتی ممکن است با کلانشهرهای سرریز شده در خشکی ارتباط برقرار کنند. هر دور بین بازیکنانی میچرخد که به نوبت یکی از سه کارگر خود را به همراه یک کارت در صفحه بازی قرار میدهند. اگر کارت بازی شده با رنگ فضای انتخاب شده مطابقت داشته باشد، عملکرد کارت نیز تأثیرگذار است. کارتهای سبز اقدامات قدرتمندی را ارائه میدهند اما باید در فضاهای سبز با قدرت کمتری بازی شوند؛ در حالیکه کارتهای زرد در صورت استفاده در فضاهای زرد، اثرات ضعیفتری را نشان میدهند.
با وجود طولانی بودن بازی، بازی تکرارپذیر شهرهای زیر آب به طرز شگفتانگیزی جذاب باقی میماند، زیرا بازیکنان روشهای مختلفی برای توسعه پادشاهیهای آبزی خود در پیش میگیرند. فقط چند نوع ساختمان، مانند مزارع Kelp ، در واقع در طول بازی امتیاز دارند، اما این ساختارها بعداً میتواند منجر به کمبود منابع شود. برداشتن گاه به گاه کارتهای ویژه از وسط صفحه بازی میتواند به بازیکنان انگیزه دهد تا مسیرهای دیگری را دنبال کنند تا شاید راههایی پیدا کنند که به یکی از کلانشهرهای امتیازدهی بازی نهایی خود متصل شوند. ایجاد اقتصادهای متنوع امکان گسترش آسانتر را فراهم میکند. با به دست آوردن امتیازات و اتصال شهرها به یکدیگر بر اساس ساختارهای مختلف، گسترش سریع ملتها تقوت میشود، اما همیشه مسیرهای دیگری نیز برای پیروزی وجود دارد که فقط شما میتوانید آنها را پیدا کنید. در این بازی استفاده از تابلوهای پخش نامتقارن که به آرامی بازیکنان را درگیر اتخاذ استراتژیهای مختلف میکند و همچنین محدود کردن بازیکنان یا پاداش دادن به آنها براساس سختارهای متنوع، توانایی تکرارپذیری بازی را بالا برده است.
Vladimir Suchy کار خارقالعادهای را در مخلوط کردن جریان سنتی ژانر کارگری انجام داده است و به همین دلیل باید او را تحسین کرد. با توجه به تنوع کارتهایی که در هر دور بازیکنان به دست میآورند، استراتژیهای بازی همیشه به محدودیتهای معمول وابسته نیستند و ناگزیر دقیقاً بر نحوه پیشرفت شهرهای اقیانوسی هر بازیکن تأثیر میگذارند. این نبوغ مکانیکی باعث میشود که همه بازیکنان به صورت خارقالعاده و شگفتانگیزی از این بازی احساس رضایت داشته باشند.
امیدواریم در مطلب امروز توانسته باشیم بازی جذابی را برای شما معرفی کنیم. سوال، انتقاد یا پیشنهادی هم اگر داشتید میتوانید از طریق شبکههای مجازی منتقل کنید. در اسرع وقت همکارانمان به شما پاسخ خواهند داد.
برای اطلاع از اخبار مربوط به بازیها و مطلع شدن از مقالات تازه میتوانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.
منابع
https://boardgamegeek.com/boardgame/247763/underwater-cities
https://www.tabletopgaming.co.uk/reviews/underwater-cities-review/
https://www.riograndegames.com/games/underwater-cities/
نظر شما :