الگوی توسعه اقتصادی در ایران از چه مسیری میگذرد؟
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، «حسین رجبپور»، فارغالتحصیل دکتری توسعۀ اقتصادی و برنامهریزی از دانشگاه علامه در این نشست گفت:
توسعه را از چند دیدگاه می توان تعریف بررسی کرد که یک رویکرد تعریف توسعه در چارچوب اقتصاد است و با این رویکرد توسعه ترکیبی از رشد اقتصادی و برخورداری های رفاهی و اجتماعی است.
وی در پاسخ به اینکه چرا دولت ها باید در توسعه ایفای نقش کنند اذعان داشت: بازارها نیازمند مقدمات نهادی کارا هستند و حفظ امنیت و حقوق مالکیت از جمله وظایفی است که دولت باید آنها را به عهده گیرد، همچنین شکست بازار ها دیگر مسئله ای است که نیازمند دخالت دولت هاست و از نگاه توسعه محور نیز دولت ها باید برای خروج از چرخه ی فقر و کاهش نا اطمینانی ها و عدم قطعیت ها برنامه ریزی کرده و در راستای مدیریت تحولات قیمت ها و هزینه های ناشی از پیامد های خارجی (اکسترنالیتی) اقدام کند، پس دولت نقش و سهم مهم و غیر قابل انکاری در فرآیند توسعه دارد.
وی ادامه داد: در چرایی لزوم برنامه ریزی، باید به این نکات اشاره شود که اولاً برنامه ساز و کار هماهنگی است و امکان اولویت بخشی و تعریف چگونگی فرآیند ها را فراهم می کند.
رجبپور تصریح کرد: در کشور ما برنامه های توسعه در آغاز صرفاً مجموعه ای از طرح های عمرانی بود ولی به مرور به سمت طرح های جامع و هماهنگ حرکت کرده است اما هنوز با رسیدن به یک برنامه ریزی هماهنگ، پیوسته و استراتژیک فاصله ی زیادی دارد.
وی عدم هماهنگی ها در نظام تصمیم گیری کشور از جمله عوامل اصلی ناکامی برنامه های توسعه ی ارائه شده دانست و گفت: شوک های نفتی که به کمبود و وفور منابع منجر شده نیز از جمله دیگر عوامل است، مثال این موضوع نیز برنامه چهارم و ششم توسعه است که یکی به دلیل وفور منابع و دیگری به دلیل کمبود منابع نادیده گرفته شد.
وی افزود: با توجه به بحران های اقتصادی موجود لازم است تا یک برنامه ای توسعه گرا، هماهنگ و منسجم با در نظر گرفتن واقعیت های اقتصادی موحود و پیش بینی دقیق ومنطقی نسبت به آینده تنظیم و تمامی دستگاه ها به اجرای آن متعهد باشند.
در این راستا نقش دانشجویان و دانشگاهیان برای اثر گذاری و تسریع فرآیند توسعه کشور در ۳ حوزه خلاصه می شود؛ آگاهی بخشی و هم افزایی، مطالبه گری، نیروی انسانی متخصص
آگاهی بخشی و هم افزایی یعنی ما نسبت به وضعیت موجود و تحولات کشور بی تفاوت نبوده و با مطالعه و حساسیت بالا این تحولات را دنبال کرده و به اطلاع عموم اقشار جامعه نیز برسانیم، مطالبه گری نیز یعنی با کنش های اجتماعی موضع خود را مشخص نماییم و با هم افزایی و همکاری در فعالیت های جمعی در افزایش اثر گذاری این مطالبه گری ها بکوشیم و در نهایت نیروی انسانی متخصص لازمه ی هر فرآیند توسعه محور است و باید جامعه دانشگاهی بکوشد تا در راستای تربیت هر چه بیشتر و بهتر نیروی انسانی کارآمد برای امروز و فردای کشور بکوشد.
نظر شما :