ارزیابی کیفیت شش «بازی جدی» تولید شده در ایران
مطالب مرتبط:
بازی، بهبود وضعیت جسمانی دانشجویان و تولید انرژی
دانشجویان و بازیهای ورزشی رایانهای
رابطه دوسویه بازیها و کتابخانهها
عنوان مقاله: ارزیابی کیفیت شش «بازی جدی» تولید شده در ایران
نویسندگان: موسوی هدی السادات, سراجی فرهاد
نشریه: مطالعات فرهنگ - ارتباطات
اطلاعات نشریه: پاییز ۱۳۹۸, دوره ۲۰, شماره ۴۷; از صفحه ۲۶۵ تا صفحه ۲۸۷
چکیده: در دو دهه اخیر همزمان با رشد کمی «بازی های جدی»، کیفیت آنها نیز مورد توجه پژوهشگران، طراحان، تولیدکنندگان، مخاطبان، معلمان و مدیران آموزشی بوده است. کیفیت این بازی ها علاوه بر داستان، گرافیک و فناوری به رعایت اصول آموزشی بستگی دارد تا بازی ها بتوانند ضمن تدارک محیط یادگیری مفرح و انگیزشی، بازی کننده را به سمت اهداف آموزشی هدایت کند. هدف این پژوهش، تعیین شاخص های ارزیابی کیفیت «بازی های جدی» براساس اصول یادگیری سازنده گرایی و ارزیابی کیفیت شش بازی منتخب براساس این اصول است. برای تعیین شاخص های ارزیابی کیفیت «بازی های جدی» با مشارکت ۳۰ نفر از خبرگان بازی های آموزشی چک لیست ۲۹ گویه ای حول چهار شاخص تعامل، حل مسأله، یادگیری فعال و کشف تهیه گردید. شش بازی پرطرفدار به صورت هدفمند انتخاب و توسط شش نفر خبره فناوری آموزشی و شش نفر خبره فناوری اطلاعات و ارتباطات تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در این بازی ها به طور میانگین ۱۳۶ موقعیت تعامل، ۱۳۹ موقعیت حل مسأله، ۸۹ موقعیت یادگیری فعال و ۸۲ موقعیت کشف برای بازی کننده فراهم شده است. نتایج آنتروپی شانون نیز نشان داد که شاخص کشف با بار اطلاعاتی ۹۹۹ درصد و ضریب اهمیت ۵۷۲ درصد دارای بالاترین تأکید و شاخص یادگیری فعال با بار اطلاعاتی یک و ضریب اهمیت ۸۷ درصد کمتر مورد توجه بوده است.
واژگان کلیدی: بازی جدی، اصول یادگیری، سازندهگرایی، تعامل، حل مسأله، فعال بودن، کشف
برای اطلاع از اخبار مربوط به بازیها و مطلع شدن از مقالات تازه میتوانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.
نظر شما :