تعقیب و گریز در شهر؛ معرفی بازی «اسکاتلند یارد (Scotland Yard)»
تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه
گردآوری و ویرایش: علی علیزاده
مطالب مرتبط:
بازی «Ticket to Ride»، انقلابی در بین مخاطبان بازیهای فکری و رومیزی
بازی رومیزی «سرنخ (Cluedo)»، تحولی برای بازیهای جنایی و رازآلود
قسمت پنجم تاریخچه پازلهای مکانیکی (Mechanical puzzle)
مکعب جادویی «روبیک»، مکعبی که دنیای پازلها را تغییر داد
بازیگر هفت اقلیم باشید!! / معرفی بازی «دژ»
تعقیب و گریز در شهر؛ معرفی بازی «اسکاتلند یارد (Scotland Yard)»
بازی رومیزی «اسکاتلند یارد (Scotland Yard)» یکی از معروفترین بازیهای رومیزی است که توسط شرکت «Ravesburger» از سال ۱۹۸۳ میلادی عرضه میشود. این بازی استراتژیک را میتوان به صورت دو تا شش نفره انجام داد. تقریباً بازی «اسکاتلند یارد» را میتوان در دستهای از بازیها قرار داد که شانس، جایگاه خاصی در آن نداشته و بازیکن کاملاً با تکیه بر خود و قدرت همکاری با سایر بازیکنان میتواند برنده بودن را تجربه کند. این بازی در سالهای نهچندان دور با نام «آقای ایکس «Mister X») شناخه میشد و بعد از مدتی سازندگان بازی، نام این بازی استراتژیک را به «اسکاتلند یارد» تغییر دادند. در این بازی رومیزی، دو گروه وجود دارد. یک گروه تکنفره که سارقی حرفهای و فراری است و گروه دوم که از حداکثر ۵ کارآگاه اسکاتلند یارد تشکیل میشود و باید سارق فراری را دستگیر کنند. «لندن» زمین بازی شماست و سارق فراری در این محدوده در حال اقدامات مجرمانه است و از نقطهای به نقطه دیگر جابهجا میشود.
داستان:
«مستر ایکس» یکی از سارقان حرفهای انگلستان بعد از سالها در شهر لندن دیده شده است. کارآگاهان اسکاتلند یارد باید با همکاری همدیگر قبل از اینکه وی از شهر خارج شود، او را محاصره کرده و گیر بیاندازند. داستان بازی در همین یک خط خلاصه میشود و همین موضوع باعث میشود که افراد در هر سنی بتوانند به راحتی با بازی ارتباط بر قرار کنند. ولی همه چیز به همین سادگی نیست. «مستر ایکس» از همه طرف خود را در محاصره کارآگاهان میبیند و باید بدون مواجهه با آنها از لندن خارج شود.
محتویات بازی:
• نقشه شهر لندن
• ۶ مهره نشان بازیکن ها
• ۲۹ کارت شروع
• ۱۳۳ بلیت شامل: ۵۷ بلیت تاکسی، ۴۵ بلیت اتوبوس، ۲۳ بلیت مترو، ۵ بلیت مشکی، ۳ بلیت حرکت دبل
• ۵ صفحه بلیت
• ۱ دفترچه سفر برای «مستر ایکس»
• ۱ کلاه برای «مستر ایکس»
• ۲ حلقه برای مهره های بدون بازیکن
شروع بازی:
قبل از اینکه روش انجام بازی را تشریح کنیم، باید ذکر کنیم که از زمان عرضه بازی در سال ۱۹۸۳ تا به حال نسخههای متفاوتی از این بازی عرضه شدهاند و بسته به نسخه عرضه شده، قوانین خاصی برای بهبود یا آسانتر شدن بازی به وجود آمده است. بازیای که در حال حاضر در دست ما است، آخرین نسخه شرکت «Ravenburger» است که قوانین قدیمی در آن قرار داده نشده که از جهاتی باعث سختتر شدن بازی برای کارآگاهان شده است. ما در اینجا قصد داریم علاوه بر توضیح کامل روش انجام بازی در این نسخه، قوانین نسخه اصلی را نیز عنوان کنیم که در صورتی که بخواهید کمی هیجان به بازی تزریق کنید از آن استفاده کنید. ما در اینجا حالت ۵نفره بازی را در نظر میگیریم.
مرحله اول:
انتخاب «مستر ایکس» در مرحله اول صورت میگیرد. این انتخاب میتواند به روش قرعهکشی و یا هر روش دیگری صورت بگیرد ولی بهتر است فردی که تبحر بیشتری در این بازی دارد، این نقش را بر عهده گیرد. به «مستر ایکس» اقلام زیر برای شروع داده میشود:
• ۱ مهره سفید
• کلاه که به دور سر بسته میشود و چشمهای وی را در زمانی که «مستر ایکس» به نقشه شهر لندن نگاه میکند، مخفی میکند.
• دفترچه سفر به همراه یک مداد (مداد در داخل جعبه وجود ندارد!)
• بلیت به تعداد روبهرو: ۴ بلیت تاکسی، ۳ بلیت اتوبوس، ۳ بلیت مترو، ۵ بلیت مشکی، ۲ بلیت حرکت دبل
به هر کدام از کارآگاهان نیز اقلام زیر داده میشود:
• ۱ مهره از هر رنگ به انتخاب وی و صفحه بلیت همان رنگ
• بلیت به تعداد روبهرو: ۱۱ بلیت تاکسی، ۸ بلیت اتوبوس و ۴ بلیت مترو
مرحله دوم:
در این مرحله باید با استفاده از کارتهای شروع، محل شروع حرکت هر کدام از بازیکنها مشخص شود. کارتهای شروعی که در پشت آن علامت «X» قرار دارد، متعلق به «مستر ایکس» و کارتهای شروعی که در پشت آن علامت «D» قرار دارد، مربوط به کارآگاهها میباشد. بازیکنان بسته به گروهی که در آن قرار دارند (مستر ایکس یا کارآگاهان) یکی از کارتها را به صورت تصادفی انتخاب میکنند. بر روی کارتها نقطه شروع حرکت مشخص شده است. کارآگاهان مهره خود را بر روی نقطه انتخاب شده قرار میدهند ولی «مستر ایکس» نقطه شروع را در ذهن خود به خاطر میسپارد و مهره خود را بر روی نقشه قرار نمیدهد!
طریقه حرکت کردن در نقشه:
برای حرکت هر بازیکن در نقشه (مستر ایکس یا کارآگاهان) باید از بلیتها استفاده کرد. در واقع برای حرکت از یک نقطه به نقطه مجاور که با خط به هم وصل شدهاند، نیاز به استفاده از بلیت است. به عنوان مثال فرض کنید که در مرحله انتخاب کارتهای شروع، بازیکن اول شماره ۱۴۰ را انتخاب کرده است. نقطه ۱۴۰ متشکل از ۳ دایره زرد، سبز و قرمز است. این موضوع به این معنی است که از این نقطه با استفاده از تاکسی، اتوبوس و مترو میتوان به نقطه دیگری سفر کرد. به عنوان مثال بازیکن شماره ۱ میتواند از نقطه ۱۴۰ حرکتهای زیر را انجام دهد:
• با تاکسی به ۱۳۹، ۱۵۴، ۱۳۲ و ۱۵۶ برود.
• با اتوبوس به ۱۵۴ و ۱۵۶ برود.
• با مترو به ۱۵۳ برود.
بازیکن شماره ۱ میتواند با استفاده از یک بلیت متناظر با چیزی که در مبدا و مقصد وجود دارد، به نقطه دیگر شهر سفر کند. در واقع شرط اصلی هر سفر، مهیا بودن وسیله نقلیه در مبدا و مقصد است. به عنوان مثال، بازیکن شماره ۱ نمیتواند با استفاده از مترو از نقطه ۱۴۰ به ۱۵۴ برود زیرا در مقصد یعنی ۱۵۴ ایستگاه مترویی وجود ندارد!
مرحله سوم:
در این مرحله بازیکنها به ترتیب باید حرکات زیر را انجام دهند:
• «مستر ایکس» در نقشه حرکت میکند. مقصد خود را با استفاده از مداد درون دفترچه سفر مینویسد. بلیت استفاده شده را بر روی آن میگذارد. همه کارآگاهها باید ببینند که «مستر ایکس» از چه بلیتی استفاده کرده است.
• کارآگاهان به ترتیب با استفاده از بلیتهای خود در نقشه حرکت میکنند و مهره خود را بر روی محلی که به آن نقل مکان کردهاند، قرار میدهند. هر بلیت استفاده شده به «مستر ایکس» داده میشود.
نکته ۱: ۲ کارآگاه نمیتوانند همزمان در یک نقطه حضور داشته باشند.
نکته ۲: کاراگاهان میتوانند به نقطهای که قبلاً در آن بودهاند، بازگردند.
نکته ۳: اگر یکی از کارآگاهان به نقطهای که در آن «مستر ایکس» حضور دارد، وارد شود، بازی به اتمام میرسد و کارآگاهان برنده میشوند.
نکته ۴: همه بازیکنها باید در نوبت خود حرکت کنند.
پایان بازی:
بازی در ۲ حالت زیر به پایان میرسد:
• اگر هر کدام از کارآگاهان به نقطهای که «مستر ایکس» در آنجا قرار دارد، وارد شود، «مستر ایکس» دستگیر شده و تیم کارآگاهان برنده میشوند.
• اگر همه بلیتهای کارآگاهان به اتمام برسد و امکان حرکت کردن نداشته باشند.
بازی «اسکاتلند یارد» در سالهای تولید، تغییراتی در قوانین داشته است که هر نسخه گاهی با هیجان بیشتر و در برخی مواقع سختتر شدهاند. بنابراین اگر در نسخهای از این بازی متوجه تفاوتهای عجیبی شدید، کاملاً عادی است و میتوانید این بازی را با قوانین متفاوتی تجربه کنید. سارق و کارآگاهان بازی «اسکاتلند یارد» برای این جابهجاییها از بلیطهای اتوبوس، تاکسی، مترو و موارد مشابهی که در اختیار دارند استفاده میکنند. البته آقای ناشناس، کلاه مخصوصی هم دارد که نگاه او به نقشه را از دید کارآگاهان تیزبین اسکاتلند یارد دور نگه میدارد. دقت کنید که در این بازی ترتیب و نظم حرکت و جابهجاییها مهم است. اما نکته مهم و جذاب بازی در مراحل خاصی از بازی است که محل سارق افشا میشود. مثلاً در مراحل سوم و هشتم بازی محل قرار گرفتن سارق باید اعلام عمومی شود و در این مراحل کارآگاهان میتوانند بهتر او را محاصره کنند. یادتان باشد که بلیطهای سیاه و دبل هم در اختیار سارق قرار دارد. بلیط سیاه را میتوان در هر وسیله نقلیهای استفاده کرد و وسیله نقلیه مشخص نخواهد شد. با بلیط دبل نیز میتوان دو ایستگاه را پیمود و سریع از محاصره نجات یافت. اگر در بازی «اسکاتلند یارد» کارآگاه بودید سعی کنید خودتان و همکارانتان محلهایی که در هر مرحله از آن عبور میکنید را ثبت کنید. کارآگاه بدون دفترچهی ثبت رویدادها کارآگاه موفقی نیست. نکته بعدی این است که در این بازی مثل سایر بازیهای مشارکتی باید با همفکری پیشروی کنید و سارق بازی را شکار کنید. پراکندگی در عملکرد حتماً فرار مرد فراری و باخت شما را به همراه خواهد داشت.
برای اطلاع از اخبار مربوط به بازیها و مطلع شدن از مقالات تازه میتوانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.
منابع:
https://bazinovin.ir/how-to-play-scotland-yard/
https://psarena.ir/why-you-should-play-scotland-yard-board-game/
نظر شما :